Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

  • Martin Blok Johansen
  • Line Møller Daugaard
Når lærere og skolebibliotekarer vælger billedbøger til tosprogede børn, sker det ofte på baggrund af en vurdering af bøgernes sproglige tilgængelighed, indholdsmæssige genkendelighed og kulturelle passenhed. Det kan betyde, at postmoderne billedbøger fravælges. I denne artikel præsenteres et casestudium af tosprogede børns møde med en postmoderne billedbog med tydelige metafiktive træk. I vandringerne gennem bogen demonstrerer mange tosprogede børn en høj grad af litterær kompetence. De omgås bogens metafiktive træk med stor faglig sikkerhed og efterspørger bøger, som udfordrer dem og bryder med deres forventninger som læsere. På den baggrund opfordres der til, at postmoderne billedbøger udgør en del af tilbuddet til tosprogede børn.
Original languageDanish
JournalBLFT. Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of ChildLit Aesthetics
Volume3
Number of pages14
ISSN2000-7493
Publication statusPublished - 2012

ID: 136676562