De indefra ekskluderede: En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Standard

De indefra ekskluderede : En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle. / Moldenhawer, Bolette.

Migration och tillhörighet: Inklusions- och exklusionsprocesser i Skandinavien. ed. / Gunnar Alsmark; Tina Kallehave; Bolette Moldenhawer. Göteborg - Stockholm : Makadam Förlag, 2007. p. 221-259.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Harvard

Moldenhawer, B 2007, De indefra ekskluderede: En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle. in G Alsmark, T Kallehave & B Moldenhawer (eds), Migration och tillhörighet: Inklusions- och exklusionsprocesser i Skandinavien. Makadam Förlag, Göteborg - Stockholm, pp. 221-259.

APA

Moldenhawer, B. (2007). De indefra ekskluderede: En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle. In G. Alsmark, T. Kallehave, & B. Moldenhawer (Eds.), Migration och tillhörighet: Inklusions- och exklusionsprocesser i Skandinavien (pp. 221-259). Makadam Förlag.

Vancouver

Moldenhawer B. De indefra ekskluderede: En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle. In Alsmark G, Kallehave T, Moldenhawer B, editors, Migration och tillhörighet: Inklusions- och exklusionsprocesser i Skandinavien. Göteborg - Stockholm: Makadam Förlag. 2007. p. 221-259

Author

Moldenhawer, Bolette. / De indefra ekskluderede : En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle. Migration och tillhörighet: Inklusions- och exklusionsprocesser i Skandinavien. editor / Gunnar Alsmark ; Tina Kallehave ; Bolette Moldenhawer. Göteborg - Stockholm : Makadam Förlag, 2007. pp. 221-259

Bibtex

@inbook{1bab3de0fbd711dcbee902004c4f4f50,
title = "De indefra ekskluderede: En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle",
abstract = "Denne artikels overordnede form{\aa}l er at unders{\o}ge, hvordan unge mht. social baggrund, k{\o}n og migrantforhold fordeler sig i den svenske gymnasieskole, der siden reformen i 1991 er blevet en integreret enhedsskole. Artiklens p{\aa}stand er, at enhedsskolens tilsigtede inklusion p{\aa} systemniveau p{\aa}virker s{\aa}vel de unge, fordi de som evt. skoletr{\ae}tte unge ikke kan v{\ae}lge gymnasieskolen fra, som skolerne fordi de ikke kan v{\ae}lge de skoletr{\ae}tte og ikke motiverede unge fra. Unders{\o}gelsen er kvantitativ og kvalitativ og problematikken analyseres p{\aa} tre niveauer. F{\o}rst analyseres de unges positionering i det sociale rum og programmernes positionering i gymnasiefeltet, afgr{\ae}nset til Sk{\aa}ne l{\"a}n, som analyseres frem gennem skolernes sociale, etniske og k{\o}nnede rekrutteringsprofil. Dern{\ae}st analyseres omv{\aa}rdnadsprogrammets positionering og de dilemmaer, der netop p{\aa} dette udvalgte program er forbundet med at skulle inkludere en heterogen elevgruppe. Endelig analyseres den sociale og mentale kategoriseringspraksis og de unges kamp om positioner og positionering, n{\aa}r der undervises i fag i klassev{\ae}relset. Overordnet er konklusionen, at bestr{\ae}belser p{\aa} at integrere alle unge i gymnasieskolen resulterer i, at der sker en {\o}get social differentiering af eleverne i og mellem udbuddet af gymnasieprogrammer. Samt at den voksende sociale differentiering {\ae}ndrer betingelserne for det p{\ae}dagogiske inklusionsarbejde p{\aa} programmer, der som omv{\aa}rdnadsprogrammet har en social rekrutteringsprofil i den nedre ende af det sociale rum. ",
author = "Bolette Moldenhawer",
year = "2007",
language = "English",
isbn = "9789170610417",
pages = "221--259",
editor = "Gunnar Alsmark and Tina Kallehave and Bolette Moldenhawer",
booktitle = "Migration och tillh{\"o}righet",
publisher = "Makadam F{\"o}rlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - De indefra ekskluderede

T2 - En analyse af inklusions- og eksklusionsstrukturer og -praktikker i en gymnasieskole for alle

AU - Moldenhawer, Bolette

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Denne artikels overordnede formål er at undersøge, hvordan unge mht. social baggrund, køn og migrantforhold fordeler sig i den svenske gymnasieskole, der siden reformen i 1991 er blevet en integreret enhedsskole. Artiklens påstand er, at enhedsskolens tilsigtede inklusion på systemniveau påvirker såvel de unge, fordi de som evt. skoletrætte unge ikke kan vælge gymnasieskolen fra, som skolerne fordi de ikke kan vælge de skoletrætte og ikke motiverede unge fra. Undersøgelsen er kvantitativ og kvalitativ og problematikken analyseres på tre niveauer. Først analyseres de unges positionering i det sociale rum og programmernes positionering i gymnasiefeltet, afgrænset til Skåne län, som analyseres frem gennem skolernes sociale, etniske og kønnede rekrutteringsprofil. Dernæst analyseres omvårdnadsprogrammets positionering og de dilemmaer, der netop på dette udvalgte program er forbundet med at skulle inkludere en heterogen elevgruppe. Endelig analyseres den sociale og mentale kategoriseringspraksis og de unges kamp om positioner og positionering, når der undervises i fag i klasseværelset. Overordnet er konklusionen, at bestræbelser på at integrere alle unge i gymnasieskolen resulterer i, at der sker en øget social differentiering af eleverne i og mellem udbuddet af gymnasieprogrammer. Samt at den voksende sociale differentiering ændrer betingelserne for det pædagogiske inklusionsarbejde på programmer, der som omvårdnadsprogrammet har en social rekrutteringsprofil i den nedre ende af det sociale rum.

AB - Denne artikels overordnede formål er at undersøge, hvordan unge mht. social baggrund, køn og migrantforhold fordeler sig i den svenske gymnasieskole, der siden reformen i 1991 er blevet en integreret enhedsskole. Artiklens påstand er, at enhedsskolens tilsigtede inklusion på systemniveau påvirker såvel de unge, fordi de som evt. skoletrætte unge ikke kan vælge gymnasieskolen fra, som skolerne fordi de ikke kan vælge de skoletrætte og ikke motiverede unge fra. Undersøgelsen er kvantitativ og kvalitativ og problematikken analyseres på tre niveauer. Først analyseres de unges positionering i det sociale rum og programmernes positionering i gymnasiefeltet, afgrænset til Skåne län, som analyseres frem gennem skolernes sociale, etniske og kønnede rekrutteringsprofil. Dernæst analyseres omvårdnadsprogrammets positionering og de dilemmaer, der netop på dette udvalgte program er forbundet med at skulle inkludere en heterogen elevgruppe. Endelig analyseres den sociale og mentale kategoriseringspraksis og de unges kamp om positioner og positionering, når der undervises i fag i klasseværelset. Overordnet er konklusionen, at bestræbelser på at integrere alle unge i gymnasieskolen resulterer i, at der sker en øget social differentiering af eleverne i og mellem udbuddet af gymnasieprogrammer. Samt at den voksende sociale differentiering ændrer betingelserne for det pædagogiske inklusionsarbejde på programmer, der som omvårdnadsprogrammet har en social rekrutteringsprofil i den nedre ende af det sociale rum.

M3 - Book chapter

SN - 9789170610417

SP - 221

EP - 259

BT - Migration och tillhörighet

A2 - Alsmark, Gunnar

A2 - Kallehave, Tina

A2 - Moldenhawer, Bolette

PB - Makadam Förlag

CY - Göteborg - Stockholm

ER -

ID: 3353323