Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser. / Christensen, Gerd; Buch, Anders.

In: Kognition og Pædagogik, No. 102, 2016, p. 10-26.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Christensen, G & Buch, A 2016, 'Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser', Kognition og Pædagogik, no. 102, pp. 10-26.

APA

Christensen, G., & Buch, A. (2016). Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser. Kognition og Pædagogik, (102), 10-26.

Vancouver

Christensen G, Buch A. Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser. Kognition og Pædagogik. 2016;(102):10-26.

Author

Christensen, Gerd ; Buch, Anders. / Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser. In: Kognition og Pædagogik. 2016 ; No. 102. pp. 10-26.

Bibtex

@article{5a766eb0690f4330b0b212fdca9f8cfd,
title = "Arkitektur og l{\ae}ring i akademiske forskningspraksisser",
abstract = "For det f{\o}rste i artiklen af Anders Buch og Gerd Christensen, der med udgangspunkt i eksempelmateriale fra hhv. K{\o}benhavns Universitet Amagers (KUA) ny bygninger i Njalsgade, kaldet KUA 2, og Aalborg Universitet (AAU) i Sydhavnen diskuterer l{\ae}ring i praksis for akademiske (humanistiske) medarbejdere og studerende. Eksempelmaterialet er hentet i forfatternes egne erfaringer med at arbejde i storrumskontorer og mere eller mindre lukkede cellekontorer p{\aa} de nyindrettede universiteter. Herigennem s{\ae}ttes nogle rammer for at diskutere, hvordan akademiske l{\ae}reprocesser kan forst{\aa}s i et samspil mellem individ, kontekst og arkitektur. Til diskussionen anvendes et bredt praksisteoretisk teorikompleks, der ser l{\ae}reprocesser som et grundl{\ae}ggende socialt og situeret f{\ae}nomen (Lave & Wenger 1991; Wenger 1998) samt nyere praksisteoretiske tilgange, der i h{\o}jere grad g{\o}r det muligt at forst{\aa}, hvordan l{\ae}reprocesser konstitueres i komplekse samspil mellem akt{\o}rers sigen, g{\o}ren og m{\aa}de at relatere sig til hinanden p{\aa} og deres fysiske omgivelser (prim{\ae}rt Kemmis et al. 2014, Kemmis & Smith 2008 og Hager et al. 2012, Kanes 2011, Gherardi 2006). ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Arkitektur, praksisteori, Lave & Wenger",
author = "Gerd Christensen and Anders Buch",
year = "2016",
language = "Dansk",
pages = "10--26",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "102",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Arkitektur og læring i akademiske forskningspraksisser

AU - Christensen, Gerd

AU - Buch, Anders

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - For det første i artiklen af Anders Buch og Gerd Christensen, der med udgangspunkt i eksempelmateriale fra hhv. Københavns Universitet Amagers (KUA) ny bygninger i Njalsgade, kaldet KUA 2, og Aalborg Universitet (AAU) i Sydhavnen diskuterer læring i praksis for akademiske (humanistiske) medarbejdere og studerende. Eksempelmaterialet er hentet i forfatternes egne erfaringer med at arbejde i storrumskontorer og mere eller mindre lukkede cellekontorer på de nyindrettede universiteter. Herigennem sættes nogle rammer for at diskutere, hvordan akademiske læreprocesser kan forstås i et samspil mellem individ, kontekst og arkitektur. Til diskussionen anvendes et bredt praksisteoretisk teorikompleks, der ser læreprocesser som et grundlæggende socialt og situeret fænomen (Lave & Wenger 1991; Wenger 1998) samt nyere praksisteoretiske tilgange, der i højere grad gør det muligt at forstå, hvordan læreprocesser konstitueres i komplekse samspil mellem aktørers sigen, gøren og måde at relatere sig til hinanden på og deres fysiske omgivelser (primært Kemmis et al. 2014, Kemmis & Smith 2008 og Hager et al. 2012, Kanes 2011, Gherardi 2006).

AB - For det første i artiklen af Anders Buch og Gerd Christensen, der med udgangspunkt i eksempelmateriale fra hhv. Københavns Universitet Amagers (KUA) ny bygninger i Njalsgade, kaldet KUA 2, og Aalborg Universitet (AAU) i Sydhavnen diskuterer læring i praksis for akademiske (humanistiske) medarbejdere og studerende. Eksempelmaterialet er hentet i forfatternes egne erfaringer med at arbejde i storrumskontorer og mere eller mindre lukkede cellekontorer på de nyindrettede universiteter. Herigennem sættes nogle rammer for at diskutere, hvordan akademiske læreprocesser kan forstås i et samspil mellem individ, kontekst og arkitektur. Til diskussionen anvendes et bredt praksisteoretisk teorikompleks, der ser læreprocesser som et grundlæggende socialt og situeret fænomen (Lave & Wenger 1991; Wenger 1998) samt nyere praksisteoretiske tilgange, der i højere grad gør det muligt at forstå, hvordan læreprocesser konstitueres i komplekse samspil mellem aktørers sigen, gøren og måde at relatere sig til hinanden på og deres fysiske omgivelser (primært Kemmis et al. 2014, Kemmis & Smith 2008 og Hager et al. 2012, Kanes 2011, Gherardi 2006).

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Arkitektur, praksisteori, Lave & Wenger

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 10

EP - 26

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 102

ER -

ID: 172056039