Eleverne, der skulle blive så dygtige, som de kunne: kategorisering og potentialitet i skolens lærings- og testarrangementer
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Eleverne, der skulle blive så dygtige, som de kunne : kategorisering og potentialitet i skolens lærings- og testarrangementer. / Hamre, Bjørn; Kousholt, Kristine; Staunæs, Dorthe; Krejsler, John B.
In: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Vol. 52, No. 3, 2015, p. 21-43.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Eleverne, der skulle blive så dygtige, som de kunne
T2 - kategorisering og potentialitet i skolens lærings- og testarrangementer
AU - Hamre, Bjørn
AU - Kousholt, Kristine
AU - Staunæs, Dorthe
AU - Krejsler, John B.
PY - 2015
Y1 - 2015
N2 - Denne artikels pointe er, at skolens aktuelle testregimer betjener sig af teknologier, der både er disciplinerende ved fx appellere til en kernefaglighed, men også fungerer i kraft af at italesætte en forventning om at eleverne kontinuerligt udfolder deres potentialitet. Herved afspejler testningen et styringsrationale, hvor konkurrencestatens optimeringslogik konvergerer med reformpædagogiske idealer om at tage udgangspunkt i barnet. Vi argumenterer for, at den aktuelle styringslogik kan fremlæses gennem brug af Michel Foucaults dispositiv, hvorfor analysen af testregimet udvikles i samspil med artiklens analytik.
AB - Denne artikels pointe er, at skolens aktuelle testregimer betjener sig af teknologier, der både er disciplinerende ved fx appellere til en kernefaglighed, men også fungerer i kraft af at italesætte en forventning om at eleverne kontinuerligt udfolder deres potentialitet. Herved afspejler testningen et styringsrationale, hvor konkurrencestatens optimeringslogik konvergerer med reformpædagogiske idealer om at tage udgangspunkt i barnet. Vi argumenterer for, at den aktuelle styringslogik kan fremlæses gennem brug af Michel Foucaults dispositiv, hvorfor analysen af testregimet udvikles i samspil med artiklens analytik.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 52
SP - 21
EP - 43
JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
SN - 1903-0002
IS - 3
ER -
ID: 180608008