Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans: Projektpædagogikken i historisk lys

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans : Projektpædagogikken i historisk lys. / Christensen, Gerd.

In: Kognition & Paedagogik, Vol. 129, 2, 2023, p. 6-15.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Christensen, G 2023, 'Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans: Projektpædagogikken i historisk lys', Kognition & Paedagogik, vol. 129, 2, pp. 6-15.

APA

Christensen, G. (2023). Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans: Projektpædagogikken i historisk lys. Kognition & Paedagogik, 129, 6-15. [2].

Vancouver

Christensen G. Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans: Projektpædagogikken i historisk lys. Kognition & Paedagogik. 2023;129:6-15. 2.

Author

Christensen, Gerd. / Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans : Projektpædagogikken i historisk lys. In: Kognition & Paedagogik. 2023 ; Vol. 129. pp. 6-15.

Bibtex

@article{3fbc8124a3cb4efa91be63d22114217e,
title = "Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans: Projektp{\ae}dagogikken i historisk lys",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at tegne en skitse af projektp{\ae}dagogikkens historie, som den har formet sig i Danmark. I dansk sammenh{\ae}ng spiller arven fra 1970erne p{\aa} universitetscentrene i Roskilde og {\AA}lborg en v{\ae}sentlig rolle for den form, projektp{\ae}dagogikken har antaget. Men projektp{\ae}dagogikken opstod ikke af ingenting p{\aa} dette tidspunkt, og den er ikke forsvundet efter de p{\aa} {\'e}n gang tumultariske og nyt{\ae}nkende {\aa}r i forl{\ae}ngelse af ungdomsopr{\o}ret. Til trods for nutidens opg{\o}r med denne epoke, har projektp{\ae}dagogikken vist sig s{\ae}rdeles levedygtig og indg{\aa}r i dag p{\aa} stort set alle niveauer af det danske uddannelsessystem.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Projektarbejde, progressiv p{\ae}dagogik, samarbejdskompetencer",
author = "Gerd Christensen",
year = "2023",
language = "Dansk",
volume = "129",
pages = "6--15",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans

T2 - Projektpædagogikken i historisk lys

AU - Christensen, Gerd

PY - 2023

Y1 - 2023

N2 - Formålet med denne artikel er at tegne en skitse af projektpædagogikkens historie, som den har formet sig i Danmark. I dansk sammenhæng spiller arven fra 1970erne på universitetscentrene i Roskilde og Ålborg en væsentlig rolle for den form, projektpædagogikken har antaget. Men projektpædagogikken opstod ikke af ingenting på dette tidspunkt, og den er ikke forsvundet efter de på én gang tumultariske og nytænkende år i forlængelse af ungdomsoprøret. Til trods for nutidens opgør med denne epoke, har projektpædagogikken vist sig særdeles levedygtig og indgår i dag på stort set alle niveauer af det danske uddannelsessystem.

AB - Formålet med denne artikel er at tegne en skitse af projektpædagogikkens historie, som den har formet sig i Danmark. I dansk sammenhæng spiller arven fra 1970erne på universitetscentrene i Roskilde og Ålborg en væsentlig rolle for den form, projektpædagogikken har antaget. Men projektpædagogikken opstod ikke af ingenting på dette tidspunkt, og den er ikke forsvundet efter de på én gang tumultariske og nytænkende år i forlængelse af ungdomsoprøret. Til trods for nutidens opgør med denne epoke, har projektpædagogikken vist sig særdeles levedygtig og indgår i dag på stort set alle niveauer af det danske uddannelsessystem.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Projektarbejde

KW - progressiv pædagogik

KW - samarbejdskompetencer

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 129

SP - 6

EP - 15

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

M1 - 2

ER -

ID: 366996008