"Mens de vilde Stammer bliver staaende paa omtrent samme Udviklingstrin, saa venter vi dog, at vore Børn skal fortsætte deres Udvikling": Progressivismens centrale pædagogiske begreber og racismens funktionsmåde

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Documents

  • Fulltext

    Final published version, 266 KB, PDF document

Gennem et nærstudie af pædagogisk ideudvikling i perioden 1928-1952, er det artiklens hensigt at gennemføre en analyse af progressivismens begreb om barn og udvikling, herunder hvilke ideer om udvikling i kultur og samfund, de knyttes til. Kildematerialet er centrale pædagogiske tidsskrifter, og to tekstsamlinger er identificeret mhp. analyse: en specifik om rytme- og musikopdragelse, og en generel om barnets natur og udvikling i relation til samfund og kultur. Formålet med artiklen er at studere den intellektuelle arv som progressivismen efterlader pædagogikken med. Det konkluderes, at progressivismens begreber om barn og udvikling er restriktive og racialt kodede, og at en racial struktur derfor er til stede i progressivismen. Følgelig foreslås det, at progressivismen indeholder nogle erkendelsesmæssige mekanismer, der er centrale for racismens funktionsmåde.
Original languageDanish
JournalUddannelseshistorie (year)
Volume55
Issue number2021
Pages (from-to)32-56
ISSN0900-226X
Publication statusPublished - Dec 2021

ID: 282003634