Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund. / Thorhauge, Anne Mette.

In: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, No. 5, 12.2018, p. 10-26.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Thorhauge, AM 2018, 'Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund', Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, no. 5, pp. 10-26. https://doi.org/10.7146/lt.v4i5.111559

APA

Thorhauge, A. M. (2018). Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, (5), 10-26. https://doi.org/10.7146/lt.v4i5.111559

Vancouver

Thorhauge AM. Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund. Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2018 Dec;(5):10-26. https://doi.org/10.7146/lt.v4i5.111559

Author

Thorhauge, Anne Mette. / Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund. In: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 2018 ; No. 5. pp. 10-26.

Bibtex

@article{67fa9a4f1fa84a0a87c3e0c1bcb91f63,
title = "Multimodale l{\ae}sepraksisser og dannelse til det digitale netv{\ae}rkssamfund",
abstract = "I denne artikel vil jeg anl{\ae}gge et mediehistorisk perspektiv p{\aa} l{\ae}sning, skrivning og multimodale praksisser i det digitale netv{\ae}rkssamfund. Jeg vil argumentere for, at l{\ae}sning og skrivning som foruds{\ae}tning for medborgerskab m{\aa} ses i relation til den aktuelle samfundskontekst, herunder de(t) dominerende mediesystem(er). Jeg vil s{\aa}ledes argumentere for, at l{\ae}sning og skrivning som en {\textquoteright}monomodal{\textquoteright} praksis (Kress & van Leeuwen, 2001) har sit udspring i den moderne trykkultur, der gik forud for de elektroniske massemedier, mens fremkomsten af elektroniske s{\aa}vel som digitale medier n{\o}dvendigg{\o}r en opdatering af l{\ae}se- og skrivebegreberne, s{\aa} de kan underst{\o}tte deltagelse og medborgerskab i et digitalt netv{\ae}rkssamfund.",
author = "Thorhauge, {Anne Mette}",
year = "2018",
month = dec,
doi = "10.7146/lt.v4i5.111559",
language = "Dansk",
pages = "10--26",
journal = "Learning Tech – Tidsskrift for l{\ae}remidler, didaktik og teknologi",
issn = "2445-6810",
publisher = "L{\ae}remiddel.dk",
number = "5",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Multimodale læsepraksisser og dannelse til det digitale netværkssamfund

AU - Thorhauge, Anne Mette

PY - 2018/12

Y1 - 2018/12

N2 - I denne artikel vil jeg anlægge et mediehistorisk perspektiv på læsning, skrivning og multimodale praksisser i det digitale netværkssamfund. Jeg vil argumentere for, at læsning og skrivning som forudsætning for medborgerskab må ses i relation til den aktuelle samfundskontekst, herunder de(t) dominerende mediesystem(er). Jeg vil således argumentere for, at læsning og skrivning som en ’monomodal’ praksis (Kress & van Leeuwen, 2001) har sit udspring i den moderne trykkultur, der gik forud for de elektroniske massemedier, mens fremkomsten af elektroniske såvel som digitale medier nødvendiggør en opdatering af læse- og skrivebegreberne, så de kan understøtte deltagelse og medborgerskab i et digitalt netværkssamfund.

AB - I denne artikel vil jeg anlægge et mediehistorisk perspektiv på læsning, skrivning og multimodale praksisser i det digitale netværkssamfund. Jeg vil argumentere for, at læsning og skrivning som forudsætning for medborgerskab må ses i relation til den aktuelle samfundskontekst, herunder de(t) dominerende mediesystem(er). Jeg vil således argumentere for, at læsning og skrivning som en ’monomodal’ praksis (Kress & van Leeuwen, 2001) har sit udspring i den moderne trykkultur, der gik forud for de elektroniske massemedier, mens fremkomsten af elektroniske såvel som digitale medier nødvendiggør en opdatering af læse- og skrivebegreberne, så de kan understøtte deltagelse og medborgerskab i et digitalt netværkssamfund.

U2 - 10.7146/lt.v4i5.111559

DO - 10.7146/lt.v4i5.111559

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 10

EP - 26

JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

SN - 2445-6810

IS - 5

ER -

ID: 211806989