Offentlig skam

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Standard

Offentlig skam. / Villadsen, Lisa Storm.

2017. Abstract from NKRF VI, Aarhus.

Research output: Contribution to conferenceConference abstract for conferenceResearchpeer-review

Harvard

Villadsen, LS 2017, 'Offentlig skam', NKRF VI, Aarhus, 27/09/2017 - 29/09/2017.

APA

Villadsen, L. S. (2017). Offentlig skam. Abstract from NKRF VI, Aarhus.

Vancouver

Villadsen LS. Offentlig skam. 2017. Abstract from NKRF VI, Aarhus.

Author

Villadsen, Lisa Storm. / Offentlig skam. Abstract from NKRF VI, Aarhus.

Bibtex

@conference{f8cd0ffc25c346458676d59ddc01677f,
title = "Offentlig skam",
abstract = "Skam defineres i Den Store Danske som en ”f{\o}lelsesm{\ae}ssig reaktion p{\aa} oplevelsen af afvisning, latterligg{\o}relse, kommen til kort eller tab af anseelse. Skam er en sammensat, smertefuld f{\o}lelse, der bl.a. rummer forlegenhed, ydmygelse, kr{\ae}nkelse, van{\ae}re og tab af selvf{\o}lelse.” Skam er alts{\aa} en f{\o}lelse der vender indad og ofte f{\o}rer til at man isolerer sig. I religi{\o}se sammenh{\ae}nge er skam knyttet til skyld. I den vestlige tradition er skam prim{\ae}rt en individuel f{\o}lelse, der dermed typisk ikke er en synlig f{\o}lelse i det offentlige liv og dets retoriske manifestationer. Skam kan ikke s{\aa} nemt som stolthed eller vrede bruges til mobilisering af et publikum, og med undtagelse af personlige apologier hvor en person g{\aa}r til bekendelse over egne fejltrin, ser man sj{\ae}ldent skam som tema i offentlig retorik. N{\aa}r skam alligevel optr{\ae}der i den offentlige diskurs, er det derfor bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdigt, og i dette panel unders{\o}ger vi omr{\aa}der hvor begrebet skam har v{\ae}ret tematiseret i offentlig diskurs de senere {\aa}r. Panelets overordnede form{\aa}l er at indkredse brugen af skam som en offentlig f{\o}lelse gennem casestudier og teoretisere skam som retorisk greb. Jeg fokuserer p{\aa} skam i den offentlige debat. Som reaktion p{\aa} den danske regerings stramninger over for flygtninge i 2015-16, inkl. den s{\aa}kaldte smykkelov, udtalte en r{\ae}kke kendisser, bl.a. filminstrukt{\o}ren Thomas Vinterberg, at de skammede sig over at v{\ae}re danske. Dette medf{\o}rte en voldsom debat i aviser og sociale medier, og selv statsministeren kommenterede det i sin Grundlovsdagstale. Opl{\ae}gget unders{\o}ger hvordan s{\aa}danne udsagn om f{\o}lelsen af skam er kontroversielle fordi de inddrager andre ved at h{\ae}vde at det er regeringens (og dermed v{\ae}lgernes) adf{\ae}rd der er skamfuld, og om de overhovedet kan siges at v{\ae}re meningsfulde. Diskussion inds{\ae}ttes i en mere overordnet ramme om f{\o}lelsernes indtog som bel{\ae}g i den politiske debat.",
author = "Villadsen, {Lisa Storm}",
year = "2017",
month = sep,
day = "27",
language = "Dansk",
note = "NKRF VI : Retorik, sanser, f{\o}lelser ; Conference date: 27-09-2017 Through 29-09-2017",
url = "http://konferencer.au.dk/nkrf6/",

}

RIS

TY - ABST

T1 - Offentlig skam

AU - Villadsen, Lisa Storm

N1 - Conference code: VI

PY - 2017/9/27

Y1 - 2017/9/27

N2 - Skam defineres i Den Store Danske som en ”følelsesmæssig reaktion på oplevelsen af afvisning, latterliggørelse, kommen til kort eller tab af anseelse. Skam er en sammensat, smertefuld følelse, der bl.a. rummer forlegenhed, ydmygelse, krænkelse, vanære og tab af selvfølelse.” Skam er altså en følelse der vender indad og ofte fører til at man isolerer sig. I religiøse sammenhænge er skam knyttet til skyld. I den vestlige tradition er skam primært en individuel følelse, der dermed typisk ikke er en synlig følelse i det offentlige liv og dets retoriske manifestationer. Skam kan ikke så nemt som stolthed eller vrede bruges til mobilisering af et publikum, og med undtagelse af personlige apologier hvor en person går til bekendelse over egne fejltrin, ser man sjældent skam som tema i offentlig retorik. Når skam alligevel optræder i den offentlige diskurs, er det derfor bemærkelsesværdigt, og i dette panel undersøger vi områder hvor begrebet skam har været tematiseret i offentlig diskurs de senere år. Panelets overordnede formål er at indkredse brugen af skam som en offentlig følelse gennem casestudier og teoretisere skam som retorisk greb. Jeg fokuserer på skam i den offentlige debat. Som reaktion på den danske regerings stramninger over for flygtninge i 2015-16, inkl. den såkaldte smykkelov, udtalte en række kendisser, bl.a. filminstruktøren Thomas Vinterberg, at de skammede sig over at være danske. Dette medførte en voldsom debat i aviser og sociale medier, og selv statsministeren kommenterede det i sin Grundlovsdagstale. Oplægget undersøger hvordan sådanne udsagn om følelsen af skam er kontroversielle fordi de inddrager andre ved at hævde at det er regeringens (og dermed vælgernes) adfærd der er skamfuld, og om de overhovedet kan siges at være meningsfulde. Diskussion indsættes i en mere overordnet ramme om følelsernes indtog som belæg i den politiske debat.

AB - Skam defineres i Den Store Danske som en ”følelsesmæssig reaktion på oplevelsen af afvisning, latterliggørelse, kommen til kort eller tab af anseelse. Skam er en sammensat, smertefuld følelse, der bl.a. rummer forlegenhed, ydmygelse, krænkelse, vanære og tab af selvfølelse.” Skam er altså en følelse der vender indad og ofte fører til at man isolerer sig. I religiøse sammenhænge er skam knyttet til skyld. I den vestlige tradition er skam primært en individuel følelse, der dermed typisk ikke er en synlig følelse i det offentlige liv og dets retoriske manifestationer. Skam kan ikke så nemt som stolthed eller vrede bruges til mobilisering af et publikum, og med undtagelse af personlige apologier hvor en person går til bekendelse over egne fejltrin, ser man sjældent skam som tema i offentlig retorik. Når skam alligevel optræder i den offentlige diskurs, er det derfor bemærkelsesværdigt, og i dette panel undersøger vi områder hvor begrebet skam har været tematiseret i offentlig diskurs de senere år. Panelets overordnede formål er at indkredse brugen af skam som en offentlig følelse gennem casestudier og teoretisere skam som retorisk greb. Jeg fokuserer på skam i den offentlige debat. Som reaktion på den danske regerings stramninger over for flygtninge i 2015-16, inkl. den såkaldte smykkelov, udtalte en række kendisser, bl.a. filminstruktøren Thomas Vinterberg, at de skammede sig over at være danske. Dette medførte en voldsom debat i aviser og sociale medier, og selv statsministeren kommenterede det i sin Grundlovsdagstale. Oplægget undersøger hvordan sådanne udsagn om følelsen af skam er kontroversielle fordi de inddrager andre ved at hævde at det er regeringens (og dermed vælgernes) adfærd der er skamfuld, og om de overhovedet kan siges at være meningsfulde. Diskussion indsættes i en mere overordnet ramme om følelsernes indtog som belæg i den politiske debat.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

T2 - NKRF VI

Y2 - 27 September 2017 through 29 September 2017

ER -

ID: 186526550