Videreuddannelse af lærere: Muligheder og positioneringer i arbejdet

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Videreuddannelse af lærere : Muligheder og positioneringer i arbejdet. / Koudahl, Vibeke Damlund.

Københavns Universitet, Humanistisk Fakultet, 2012. 222 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Koudahl, VD 2012, Videreuddannelse af lærere: Muligheder og positioneringer i arbejdet. Københavns Universitet, Humanistisk Fakultet.

APA

Koudahl, V. D. (2012). Videreuddannelse af lærere: Muligheder og positioneringer i arbejdet. Københavns Universitet, Humanistisk Fakultet.

Vancouver

Koudahl VD. Videreuddannelse af lærere: Muligheder og positioneringer i arbejdet. Københavns Universitet, Humanistisk Fakultet, 2012. 222 p.

Author

Koudahl, Vibeke Damlund. / Videreuddannelse af lærere : Muligheder og positioneringer i arbejdet. Københavns Universitet, Humanistisk Fakultet, 2012. 222 p.

Bibtex

@phdthesis{8a43fb5f058f46bcae53bdedbe3ebe0b,
title = "Videreuddannelse af l{\ae}rere: Muligheder og positioneringer i arbejdet",
abstract = "Afhandlingen {\textquoteright}videreuddannelse af l{\ae}rere – muligheder og positioneringer i arbejdet{\textquoteright} unders{\o}ger betydningen af videreuddannelse af skolel{\ae}rere, n{\aa}r de er tilbage p{\aa} deres skoler efter endt videreuddannelsesforl{\o}b. Det unders{\o}ges, hvad l{\ae}rerne oplever at l{\ae}re, hvilke former for viden, der oparbejdes og hvordan disse vidensformer har mulighed for at genl{\ae}res i praktisk handling og blive til viden for praksis. Det unders{\o}ges ligeledes, hvordan l{\ae}rerne har mulighed for at positioneres sig som videreuddannede l{\ae}rere blandt ikke-videreuddannede-l{\ae}rere, og de vanskeligheder der kan opst{\aa} i den proces.Tilgangen til unders{\o}gelsen er socialkonstruktivistisk og der redeg{\o}res for metodologiske overvejelser med henblik p{\aa} transparens. Teoretisk anl{\ae}gges en kulturpsykologisk l{\ae}ringsforst{\aa}else og et samhandlingsteoretisk fokus. Hermed konstrueres blikke p{\aa} l{\ae}ringsforst{\aa}elser og l{\ae}ringsudbytte i et videreuddannelsesperspektiv tilligemed tydeligg{\o}relser af de relationelle forhold, der er af betydning for etablering af en position som videreuddannet.Med henblik p{\aa} at udforske en hermeneutisk inspireret metode, analyseres det empiriske materiale ad to omgange; f{\o}rst en {\textquoteright}delanalyse{\textquoteright}, ud fra en tematisk inddeling. Derefter finder en {\textquoteright}helhedsanalyse {\textquoteright}sted. Analysen betragter interviewene som hele fort{\ae}llinger og anvender dermed en narrativ tilgang. De to analyser sammenholdes og muligg{\o}r en samlet forst{\aa}else af unders{\o}gelsens komplekse genstand: Hvilken betydning har videreuddannelse for praksis.Afhandlingen kan konkludere, at videreuddannelsen till{\ae}gges stor, is{\ae}r personlig, betydning. N{\aa}r der opst{\aa}r problemer, opst{\aa}r de i m{\o}det med skolens dagligdag – i m{\o}det, hvor l{\ae}rerne st{\aa}r med et vidensoverskud, som der ikke findes anvendelse for p{\aa} skolen",
author = "Koudahl, {Vibeke Damlund}",
note = "Onlineadgang via www.kb.dk",
year = "2012",
month = dec,
language = "Dansk",
publisher = "K{\o}benhavns Universitet, Humanistisk Fakultet",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Videreuddannelse af lærere

T2 - Muligheder og positioneringer i arbejdet

AU - Koudahl, Vibeke Damlund

N1 - Onlineadgang via www.kb.dk

PY - 2012/12

Y1 - 2012/12

N2 - Afhandlingen ’videreuddannelse af lærere – muligheder og positioneringer i arbejdet’ undersøger betydningen af videreuddannelse af skolelærere, når de er tilbage på deres skoler efter endt videreuddannelsesforløb. Det undersøges, hvad lærerne oplever at lære, hvilke former for viden, der oparbejdes og hvordan disse vidensformer har mulighed for at genlæres i praktisk handling og blive til viden for praksis. Det undersøges ligeledes, hvordan lærerne har mulighed for at positioneres sig som videreuddannede lærere blandt ikke-videreuddannede-lærere, og de vanskeligheder der kan opstå i den proces.Tilgangen til undersøgelsen er socialkonstruktivistisk og der redegøres for metodologiske overvejelser med henblik på transparens. Teoretisk anlægges en kulturpsykologisk læringsforståelse og et samhandlingsteoretisk fokus. Hermed konstrueres blikke på læringsforståelser og læringsudbytte i et videreuddannelsesperspektiv tilligemed tydeliggørelser af de relationelle forhold, der er af betydning for etablering af en position som videreuddannet.Med henblik på at udforske en hermeneutisk inspireret metode, analyseres det empiriske materiale ad to omgange; først en ’delanalyse’, ud fra en tematisk inddeling. Derefter finder en ’helhedsanalyse ’sted. Analysen betragter interviewene som hele fortællinger og anvender dermed en narrativ tilgang. De to analyser sammenholdes og muliggør en samlet forståelse af undersøgelsens komplekse genstand: Hvilken betydning har videreuddannelse for praksis.Afhandlingen kan konkludere, at videreuddannelsen tillægges stor, især personlig, betydning. Når der opstår problemer, opstår de i mødet med skolens dagligdag – i mødet, hvor lærerne står med et vidensoverskud, som der ikke findes anvendelse for på skolen

AB - Afhandlingen ’videreuddannelse af lærere – muligheder og positioneringer i arbejdet’ undersøger betydningen af videreuddannelse af skolelærere, når de er tilbage på deres skoler efter endt videreuddannelsesforløb. Det undersøges, hvad lærerne oplever at lære, hvilke former for viden, der oparbejdes og hvordan disse vidensformer har mulighed for at genlæres i praktisk handling og blive til viden for praksis. Det undersøges ligeledes, hvordan lærerne har mulighed for at positioneres sig som videreuddannede lærere blandt ikke-videreuddannede-lærere, og de vanskeligheder der kan opstå i den proces.Tilgangen til undersøgelsen er socialkonstruktivistisk og der redegøres for metodologiske overvejelser med henblik på transparens. Teoretisk anlægges en kulturpsykologisk læringsforståelse og et samhandlingsteoretisk fokus. Hermed konstrueres blikke på læringsforståelser og læringsudbytte i et videreuddannelsesperspektiv tilligemed tydeliggørelser af de relationelle forhold, der er af betydning for etablering af en position som videreuddannet.Med henblik på at udforske en hermeneutisk inspireret metode, analyseres det empiriske materiale ad to omgange; først en ’delanalyse’, ud fra en tematisk inddeling. Derefter finder en ’helhedsanalyse ’sted. Analysen betragter interviewene som hele fortællinger og anvender dermed en narrativ tilgang. De to analyser sammenholdes og muliggør en samlet forståelse af undersøgelsens komplekse genstand: Hvilken betydning har videreuddannelse for praksis.Afhandlingen kan konkludere, at videreuddannelsen tillægges stor, især personlig, betydning. Når der opstår problemer, opstår de i mødet med skolens dagligdag – i mødet, hvor lærerne står med et vidensoverskud, som der ikke findes anvendelse for på skolen

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Videreuddannelse af lærere

PB - Københavns Universitet, Humanistisk Fakultet

ER -

ID: 43240746