Den yderste halespids: bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Den yderste halespids : bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger. / Hamre, Bjørn.
In: Uddannelseshistorie, Vol. 46, 2012, p. 70-94.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Den yderste halespids
T2 - bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger
AU - Hamre, Bjørn
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Artiklen omhandler de børn, som blev opfattet som "skolens yderste halespids", og de særlige problemforståelser, som disse elever blev defineret i forhold til i perioden 1930-1945. Der argumenteres gennem Michel Foucaults dispositivbegreb for, at bekymring var et underliggende rationale for skolens problemforståelser og forskelssætninger. Disciplin og begavelse var to gennemgående måder at italesætte pædagogik på, og som sådan fungerede de definerende for, hvornår en bestemt form for adfærd blev opfattet som problematisk. I artiklens afsluttende perspektivering relateres kort til tilsvarende nutidige problemforståelser og de to perioders logikker stilles op i forhold til hinanden.
AB - Artiklen omhandler de børn, som blev opfattet som "skolens yderste halespids", og de særlige problemforståelser, som disse elever blev defineret i forhold til i perioden 1930-1945. Der argumenteres gennem Michel Foucaults dispositivbegreb for, at bekymring var et underliggende rationale for skolens problemforståelser og forskelssætninger. Disciplin og begavelse var to gennemgående måder at italesætte pædagogik på, og som sådan fungerede de definerende for, hvornår en bestemt form for adfærd blev opfattet som problematisk. I artiklens afsluttende perspektivering relateres kort til tilsvarende nutidige problemforståelser og de to perioders logikker stilles op i forhold til hinanden.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 46
SP - 70
EP - 94
JO - Uddannelseshistorie (year)
JF - Uddannelseshistorie (year)
SN - 0900-226X
ER -
ID: 180607672