Den yderste halespids: bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Den yderste halespids : bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger. / Hamre, Bjørn.

In: Uddannelseshistorie, Vol. 46, 2012, p. 70-94.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Hamre, B 2012, 'Den yderste halespids: bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger', Uddannelseshistorie, vol. 46, pp. 70-94.

APA

Hamre, B. (2012). Den yderste halespids: bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger. Uddannelseshistorie, 46, 70-94.

Vancouver

Hamre B. Den yderste halespids: bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger. Uddannelseshistorie. 2012;46:70-94.

Author

Hamre, Bjørn. / Den yderste halespids : bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger. In: Uddannelseshistorie. 2012 ; Vol. 46. pp. 70-94.

Bibtex

@article{225ad16ea4694813bed44242d40fd06c,
title = "Den yderste halespids: bekymring som dispositiv i skolens problemforst{\aa}elser og forskelss{\ae}tninger",
abstract = "Artiklen omhandler de b{\o}rn, som blev opfattet som {"}skolens yderste halespids{"}, og de s{\ae}rlige problemforst{\aa}elser, som disse elever blev defineret i forhold til i perioden 1930-1945. Der argumenteres gennem Michel Foucaults dispositivbegreb for, at bekymring var et underliggende rationale for skolens problemforst{\aa}elser og forskelss{\ae}tninger. Disciplin og begavelse var to gennemg{\aa}ende m{\aa}der at itales{\ae}tte p{\ae}dagogik p{\aa}, og som s{\aa}dan fungerede de definerende for, hvorn{\aa}r en bestemt form for adf{\ae}rd blev opfattet som problematisk. I artiklens afsluttende perspektivering relateres kort til tilsvarende nutidige problemforst{\aa}elser og de to perioders logikker stilles op i forhold til hinanden.",
author = "Bj{\o}rn Hamre",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "46",
pages = "70--94",
journal = "Uddannelseshistorie (year)",
issn = "0900-226X",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Den yderste halespids

T2 - bekymring som dispositiv i skolens problemforståelser og forskelssætninger

AU - Hamre, Bjørn

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Artiklen omhandler de børn, som blev opfattet som "skolens yderste halespids", og de særlige problemforståelser, som disse elever blev defineret i forhold til i perioden 1930-1945. Der argumenteres gennem Michel Foucaults dispositivbegreb for, at bekymring var et underliggende rationale for skolens problemforståelser og forskelssætninger. Disciplin og begavelse var to gennemgående måder at italesætte pædagogik på, og som sådan fungerede de definerende for, hvornår en bestemt form for adfærd blev opfattet som problematisk. I artiklens afsluttende perspektivering relateres kort til tilsvarende nutidige problemforståelser og de to perioders logikker stilles op i forhold til hinanden.

AB - Artiklen omhandler de børn, som blev opfattet som "skolens yderste halespids", og de særlige problemforståelser, som disse elever blev defineret i forhold til i perioden 1930-1945. Der argumenteres gennem Michel Foucaults dispositivbegreb for, at bekymring var et underliggende rationale for skolens problemforståelser og forskelssætninger. Disciplin og begavelse var to gennemgående måder at italesætte pædagogik på, og som sådan fungerede de definerende for, hvornår en bestemt form for adfærd blev opfattet som problematisk. I artiklens afsluttende perspektivering relateres kort til tilsvarende nutidige problemforståelser og de to perioders logikker stilles op i forhold til hinanden.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 46

SP - 70

EP - 94

JO - Uddannelseshistorie (year)

JF - Uddannelseshistorie (year)

SN - 0900-226X

ER -

ID: 180607672