Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv. / Moldenhawer, Bolette; Jacobsen, Gro Hellesdatter.

In: Gjallerhorn, No. Nr. 18, 4, 2014, p. 40-52.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Moldenhawer, B & Jacobsen, GH 2014, 'Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv', Gjallerhorn, no. Nr. 18, 4, pp. 40-52. <http://www.viauc.dk/udvikling-og-forskning/enhed-for-professionsforskning/Documents/Gjallerhorn/nr-18/kapitel-4-problematiseringer-af-ghetto-skoler-i-danmark-og-frankrig-i-et-komparativt-perspektiv.pdf>

APA

Moldenhawer, B., & Jacobsen, G. H. (2014). Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv. Gjallerhorn, (Nr. 18), 40-52. [4]. http://www.viauc.dk/udvikling-og-forskning/enhed-for-professionsforskning/Documents/Gjallerhorn/nr-18/kapitel-4-problematiseringer-af-ghetto-skoler-i-danmark-og-frankrig-i-et-komparativt-perspektiv.pdf

Vancouver

Moldenhawer B, Jacobsen GH. Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv. Gjallerhorn. 2014;(Nr. 18):40-52. 4.

Author

Moldenhawer, Bolette ; Jacobsen, Gro Hellesdatter. / Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv. In: Gjallerhorn. 2014 ; No. Nr. 18. pp. 40-52.

Bibtex

@article{b389ad6a4bd44fbba992f357129f12b9,
title = "Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at unders{\o}ge, hvori problematikken om for store {\textquoteright}koncentrationer{\textquoteright} af etniske minoritetsb{\o}rn p{\aa} bestemte skoler best{\aa}r, og hvordan den beskrives og begrundes. Unders{\o}gelsen vil i artiklens f{\o}rste del blive belyst ud fra de mest fremtr{\ae}dende problematiseringer om fordeling af etniske mi- noritetsb{\o}rn i skolen i Danmark. I anden del vil sp{\o}rgsm{\aa}let blive belyst i et komparativt perspektiv ud den aktuelle pro- blematisering af {\textquoteright}ghetto{\textquoteright}-skoler i Frankrig. Frankrig er valgt som sammenlignende case ud fra sp{\o}rgsm{\aa}let om, hvordan {\textquoteright}ghetto{\textquoteright}-skoler problematiseres, n{\aa}r etnicitet og kulturforskelle p{\aa} et officielt samfundsm{\ae}ssigt plan glider i baggrunden som forskelskategorier. Det interessante i forhold til at sammenligne problematiseringer af {\textquoteright}ghetto{\textquoteright}-skoler i Danmark og Frankrig er ydermere, at trods en udpr{\ae}get f{\ae}lles samfundsm{\ae}ssig og uddannelsespolitisk grundtanke i begge lande om at skabe lige muligheder, er der store forskelle p{\aa}, hvordan lighedsprincippet forst{\aa}s og praktiseres.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, problematiseringer, 'ghettto'-skoler, Frankrig, Danmark, komparativt perspektiv ",
author = "Bolette Moldenhawer and Jacobsen, {Gro Hellesdatter}",
note = "tema: Deltagelse og udsathed",
year = "2014",
language = "Dansk",
pages = "40--52",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",
number = "Nr. 18",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv

AU - Moldenhawer, Bolette

AU - Jacobsen, Gro Hellesdatter

N1 - tema: Deltagelse og udsathed

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge, hvori problematikken om for store ’koncentrationer’ af etniske minoritetsbørn på bestemte skoler består, og hvordan den beskrives og begrundes. Undersøgelsen vil i artiklens første del blive belyst ud fra de mest fremtrædende problematiseringer om fordeling af etniske mi- noritetsbørn i skolen i Danmark. I anden del vil spørgsmålet blive belyst i et komparativt perspektiv ud den aktuelle pro- blematisering af ’ghetto’-skoler i Frankrig. Frankrig er valgt som sammenlignende case ud fra spørgsmålet om, hvordan ’ghetto’-skoler problematiseres, når etnicitet og kulturforskelle på et officielt samfundsmæssigt plan glider i baggrunden som forskelskategorier. Det interessante i forhold til at sammenligne problematiseringer af ’ghetto’-skoler i Danmark og Frankrig er ydermere, at trods en udpræget fælles samfundsmæssig og uddannelsespolitisk grundtanke i begge lande om at skabe lige muligheder, er der store forskelle på, hvordan lighedsprincippet forstås og praktiseres.

AB - Formålet med denne artikel er at undersøge, hvori problematikken om for store ’koncentrationer’ af etniske minoritetsbørn på bestemte skoler består, og hvordan den beskrives og begrundes. Undersøgelsen vil i artiklens første del blive belyst ud fra de mest fremtrædende problematiseringer om fordeling af etniske mi- noritetsbørn i skolen i Danmark. I anden del vil spørgsmålet blive belyst i et komparativt perspektiv ud den aktuelle pro- blematisering af ’ghetto’-skoler i Frankrig. Frankrig er valgt som sammenlignende case ud fra spørgsmålet om, hvordan ’ghetto’-skoler problematiseres, når etnicitet og kulturforskelle på et officielt samfundsmæssigt plan glider i baggrunden som forskelskategorier. Det interessante i forhold til at sammenligne problematiseringer af ’ghetto’-skoler i Danmark og Frankrig er ydermere, at trods en udpræget fælles samfundsmæssig og uddannelsespolitisk grundtanke i begge lande om at skabe lige muligheder, er der store forskelle på, hvordan lighedsprincippet forstås og praktiseres.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - problematiseringer

KW - 'ghettto'-skoler

KW - Frankrig

KW - Danmark

KW - komparativt perspektiv

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 40

EP - 52

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

IS - Nr. 18

M1 - 4

ER -

ID: 105860473