Problematiseringer af 'ghetto'-skoler i Danmark og Frankrig i et komparativt perspektiv

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Formålet med denne artikel er at undersøge, hvori problematikken om for store ’koncentrationer’ af etniske minoritetsbørn på bestemte skoler består, og hvordan den beskrives og begrundes. Undersøgelsen vil i artiklens første del blive belyst ud fra de mest fremtrædende problematiseringer om fordeling af etniske mi- noritetsbørn i skolen i Danmark. I anden del vil spørgsmålet blive belyst i et komparativt perspektiv ud den aktuelle pro- blematisering af ’ghetto’-skoler i Frankrig. Frankrig er valgt som sammenlignende case ud fra spørgsmålet om, hvordan ’ghetto’-skoler problematiseres, når etnicitet og kulturforskelle på et officielt samfundsmæssigt plan glider i baggrunden som forskelskategorier. Det interessante i forhold til at sammenligne problematiseringer af ’ghetto’-skoler i Danmark og Frankrig er ydermere, at trods en udpræget fælles samfundsmæssig og uddannelsespolitisk grundtanke i begge lande om at skabe lige muligheder, er der store forskelle på, hvordan lighedsprincippet forstås og praktiseres.
Original languageDanish
Article number4
JournalGjallerhorn
Issue numberNr. 18
Pages (from-to)40-52
Number of pages12
ISSN1604-4894
Publication statusPublished - 2014

ID: 105860473