Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog. / Johansen, Martin Blok; Daugaard, Line Møller.
In: BLFT. Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, Vol. 3, 2012.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog
AU - Johansen, Martin Blok
AU - Daugaard, Line Møller
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Når lærere og skolebibliotekarer vælger billedbøger til tosprogede børn, sker det ofte på baggrund af en vurdering af bøgernes sproglige tilgængelighed, indholdsmæssige genkendelighed og kulturelle passenhed. Det kan betyde, at postmoderne billedbøger fravælges. I denne artikel præsenteres et casestudium af tosprogede børns møde med en postmoderne billedbog med tydelige metafiktive træk. I vandringerne gennem bogen demonstrerer mange tosprogede børn en høj grad af litterær kompetence. De omgås bogens metafiktive træk med stor faglig sikkerhed og efterspørger bøger, som udfordrer dem og bryder med deres forventninger som læsere. På den baggrund opfordres der til, at postmoderne billedbøger udgør en del af tilbuddet til tosprogede børn.
AB - Når lærere og skolebibliotekarer vælger billedbøger til tosprogede børn, sker det ofte på baggrund af en vurdering af bøgernes sproglige tilgængelighed, indholdsmæssige genkendelighed og kulturelle passenhed. Det kan betyde, at postmoderne billedbøger fravælges. I denne artikel præsenteres et casestudium af tosprogede børns møde med en postmoderne billedbog med tydelige metafiktive træk. I vandringerne gennem bogen demonstrerer mange tosprogede børn en høj grad af litterær kompetence. De omgås bogens metafiktive træk med stor faglig sikkerhed og efterspørger bøger, som udfordrer dem og bryder med deres forventninger som læsere. På den baggrund opfordres der til, at postmoderne billedbøger udgør en del af tilbuddet til tosprogede børn.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 3
JO - Barnlitteraert Forskningsskrift
JF - Barnlitteraert Forskningsskrift
SN - 2000-7493
ER -
ID: 136676562