Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog. / Johansen, Martin Blok; Daugaard, Line Møller.

In: BLFT. Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, Vol. 3, 2012.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Johansen, MB & Daugaard, LM 2012, 'Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog', BLFT. Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, vol. 3. <http://www.childlitaesthetics.net/index.php/blft/article/view/18078>

APA

Johansen, M. B., & Daugaard, L. M. (2012). Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog. BLFT. Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of ChildLit Aesthetics, 3. http://www.childlitaesthetics.net/index.php/blft/article/view/18078

Vancouver

Johansen MB, Daugaard LM. Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog. BLFT. Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of ChildLit Aesthetics. 2012;3.

Author

Johansen, Martin Blok ; Daugaard, Line Møller. / Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog. In: BLFT. Barnelitterært forskningstidsskrift / Nordic Journal of ChildLit Aesthetics. 2012 ; Vol. 3.

Bibtex

@article{e03b205afbfc48f5a96c1a1fe3a7939b,
title = "Tosprogede b{\o}rns m{\o}de med metafiktion i en postmoderne billedbog",
abstract = "N{\aa}r l{\ae}rere og skolebibliotekarer v{\ae}lger billedb{\o}ger til tosprogede b{\o}rn, sker det ofte p{\aa} baggrund af en vurdering af b{\o}gernes sproglige tilg{\ae}ngelighed, indholdsm{\ae}ssige genkendelighed og kulturelle passenhed. Det kan betyde, at postmoderne billedb{\o}ger frav{\ae}lges. I denne artikel pr{\ae}senteres et casestudium af tosprogede b{\o}rns m{\o}de med en postmoderne billedbog med tydelige metafiktive tr{\ae}k. I vandringerne gennem bogen demonstrerer mange tosprogede b{\o}rn en h{\o}j grad af litter{\ae}r kompetence. De omg{\aa}s bogens metafiktive tr{\ae}k med stor faglig sikkerhed og eftersp{\o}rger b{\o}ger, som udfordrer dem og bryder med deres forventninger som l{\ae}sere. P{\aa} den baggrund opfordres der til, at postmoderne billedb{\o}ger udg{\o}r en del af tilbuddet til tosprogede b{\o}rn.",
author = "Johansen, {Martin Blok} and Daugaard, {Line M{\o}ller}",
year = "2012",
language = "Dansk",
volume = "3",
journal = "Barnlitteraert Forskningsskrift",
issn = "2000-7493",
publisher = "Co-Action Publishing",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tosprogede børns møde med metafiktion i en postmoderne billedbog

AU - Johansen, Martin Blok

AU - Daugaard, Line Møller

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Når lærere og skolebibliotekarer vælger billedbøger til tosprogede børn, sker det ofte på baggrund af en vurdering af bøgernes sproglige tilgængelighed, indholdsmæssige genkendelighed og kulturelle passenhed. Det kan betyde, at postmoderne billedbøger fravælges. I denne artikel præsenteres et casestudium af tosprogede børns møde med en postmoderne billedbog med tydelige metafiktive træk. I vandringerne gennem bogen demonstrerer mange tosprogede børn en høj grad af litterær kompetence. De omgås bogens metafiktive træk med stor faglig sikkerhed og efterspørger bøger, som udfordrer dem og bryder med deres forventninger som læsere. På den baggrund opfordres der til, at postmoderne billedbøger udgør en del af tilbuddet til tosprogede børn.

AB - Når lærere og skolebibliotekarer vælger billedbøger til tosprogede børn, sker det ofte på baggrund af en vurdering af bøgernes sproglige tilgængelighed, indholdsmæssige genkendelighed og kulturelle passenhed. Det kan betyde, at postmoderne billedbøger fravælges. I denne artikel præsenteres et casestudium af tosprogede børns møde med en postmoderne billedbog med tydelige metafiktive træk. I vandringerne gennem bogen demonstrerer mange tosprogede børn en høj grad af litterær kompetence. De omgås bogens metafiktive træk med stor faglig sikkerhed og efterspørger bøger, som udfordrer dem og bryder med deres forventninger som læsere. På den baggrund opfordres der til, at postmoderne billedbøger udgør en del af tilbuddet til tosprogede børn.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 3

JO - Barnlitteraert Forskningsskrift

JF - Barnlitteraert Forskningsskrift

SN - 2000-7493

ER -

ID: 136676562