'Curriculum' til fremtiden? Karakteristikker af "den nye gymnasieskole" gennem perspektiver på institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, Ørestad Gymnasium som case

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

'Curriculum' til fremtiden? Karakteristikker af "den nye gymnasieskole" gennem perspektiver på institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, Ørestad Gymnasium som case. / Bertelsen, Eva.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2013. 270 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Bertelsen, E 2013, 'Curriculum' til fremtiden? Karakteristikker af "den nye gymnasieskole" gennem perspektiver på institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, Ørestad Gymnasium som case. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Bertelsen, E. (2013). 'Curriculum' til fremtiden? Karakteristikker af "den nye gymnasieskole" gennem perspektiver på institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, Ørestad Gymnasium som case. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Bertelsen E. 'Curriculum' til fremtiden? Karakteristikker af "den nye gymnasieskole" gennem perspektiver på institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, Ørestad Gymnasium som case. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2013. 270 p.

Author

Bertelsen, Eva. / 'Curriculum' til fremtiden? Karakteristikker af "den nye gymnasieskole" gennem perspektiver på institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, Ørestad Gymnasium som case. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2013. 270 p.

Bibtex

@phdthesis{c7fa87673b9d48ceaf0186eafaf59bb1,
title = "'Curriculum' til fremtiden?: Karakteristikker af {"}den nye gymnasieskole{"} gennem perspektiver p{\aa} institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, {\O}restad Gymnasium som case",
abstract = "Dette udforskningsarbejde handler om unge mennesker, der netop er p{\aa}begyndt en gymnasial uddannelse med s{\ae}rligt henblik p{\aa} udforskning af, hvad det er for en organisering og skolet{\ae}nkning de m{\o}des af, og hvordan denne organisering og skolet{\ae}nkning s{\ae}tter sig forskelligt i de unge, som s{\ae}rlige m{\aa}der at tale, handle og resonere p{\aa} – som s{\ae}rlige m{\aa}der at ud{\o}ve elevhed p{\aa}. Afhandlingen indleveres som 4 artikler, der holdes sammen af en ramme, hvori et poststrukturalistisk teoriapparat ved Kenneth Gergen og Dorte Marie S{\o}ndergaard bearbejdes, og til dels forskydes, med henblik p{\aa} at oparbejde teoretiske forst{\aa}elser af {\textquoteleft}erfaring{\textquoteright}, {\textquoteleft}institution{\textquoteright} og {\textquoteleft}ideologi{\textquoteright}. Valerie Walkerdine, Jean Lave, Roland Barthes og Louis Althusser inddrages til dette form{\aa}l. Materialet best{\aa}r af data produceret i et etnografisk inspireret feltstudie foretaget over 1 ½ {\aa}r fra 2007-2008 p{\aa} det nybyggede {\O}restad Gymnasium, og best{\aa}r overvejende af forskellige typer observationer og interviews med rektor og udvalgte elever og l{\ae}rere. Analyserne centrerer sig om 1) {\O}restad Gymnasium som bygning, og denne bygnings opkomst med fokus p{\aa} forvaltning, arkitekter og skolefolks bearbejdning af transnational uddannelses{\o}konomisk t{\ae}nkning, 2) det daglige levede liv i en bygning af glas og beton med s{\ae}rligt fokus p{\aa} eleverne og deres udvikling af strategier i forhold til deres konstante synlighed i bygningen, 3) tre pigers fort{\ae}llinger om at v{\ae}re gymnasieelever med s{\ae}rligt henblik p{\aa}, hvilke kategorier af piger og drenge, hvilke forestillinger om k{\o}nnet undervisning og samv{\ae}r mellem piger og drenge, der er virksomme i disse fort{\ae}llinger. I artiklen diskuteres det om pigernes forholdem{\aa}der skal ses i lyset af et s{\aa}kaldt feminiseret uddannelsessystem eller som udtryk for nye pigetyper i gymnasiet, og sidst 4) drengene i den danske gymnasieskole aktuelt med s{\ae}rligt henblik p{\aa} at diskutere forskelle og ligheder i fire drenges fort{\ae}llinger om at g{\aa} i gymnasiet. P{\aa} den ene side, synes drengenes meget forskelligartedefort{\ae}llinger at variere i forhold til faktorer, der ikke n{\o}dvendigvishar med k{\o}n at g{\o}re. Snarere synes drengenes sociale baggrunde, og til delsraciale erfaringer, at sl{\aa} igennem som ulige muligheder for at deltage i gymnasieskolens daglige praktiseringer. P{\aa} den anden side forekommer en f{\ae}lleshed i drengenes italesatte ambivalens til gymnasieskolen i forhold til, hvad de kan investere i deres skolegang, hvad de finder det n{\o}dvendigt at investere, og hvilken mening disse investeringer tilskrives. Den sidste artikel er skrevet i samarbejde med post.doc. Nanna Frische, Institut for Psykologi & Uddannelsesforskning, RUC.",
author = "Eva Bertelsen",
note = "Med dansk og engelsk resum{\'e}",
year = "2013",
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - 'Curriculum' til fremtiden?

T2 - Karakteristikker af "den nye gymnasieskole" gennem perspektiver på institution, nybyggeri og elevsubjektiviteter, Ørestad Gymnasium som case

AU - Bertelsen, Eva

N1 - Med dansk og engelsk resumé

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Dette udforskningsarbejde handler om unge mennesker, der netop er påbegyndt en gymnasial uddannelse med særligt henblik på udforskning af, hvad det er for en organisering og skoletænkning de mødes af, og hvordan denne organisering og skoletænkning sætter sig forskelligt i de unge, som særlige måder at tale, handle og resonere på – som særlige måder at udøve elevhed på. Afhandlingen indleveres som 4 artikler, der holdes sammen af en ramme, hvori et poststrukturalistisk teoriapparat ved Kenneth Gergen og Dorte Marie Søndergaard bearbejdes, og til dels forskydes, med henblik på at oparbejde teoretiske forståelser af ‘erfaring’, ‘institution’ og ‘ideologi’. Valerie Walkerdine, Jean Lave, Roland Barthes og Louis Althusser inddrages til dette formål. Materialet består af data produceret i et etnografisk inspireret feltstudie foretaget over 1 ½ år fra 2007-2008 på det nybyggede Ørestad Gymnasium, og består overvejende af forskellige typer observationer og interviews med rektor og udvalgte elever og lærere. Analyserne centrerer sig om 1) Ørestad Gymnasium som bygning, og denne bygnings opkomst med fokus på forvaltning, arkitekter og skolefolks bearbejdning af transnational uddannelsesøkonomisk tænkning, 2) det daglige levede liv i en bygning af glas og beton med særligt fokus på eleverne og deres udvikling af strategier i forhold til deres konstante synlighed i bygningen, 3) tre pigers fortællinger om at være gymnasieelever med særligt henblik på, hvilke kategorier af piger og drenge, hvilke forestillinger om kønnet undervisning og samvær mellem piger og drenge, der er virksomme i disse fortællinger. I artiklen diskuteres det om pigernes forholdemåder skal ses i lyset af et såkaldt feminiseret uddannelsessystem eller som udtryk for nye pigetyper i gymnasiet, og sidst 4) drengene i den danske gymnasieskole aktuelt med særligt henblik på at diskutere forskelle og ligheder i fire drenges fortællinger om at gå i gymnasiet. På den ene side, synes drengenes meget forskelligartedefortællinger at variere i forhold til faktorer, der ikke nødvendigvishar med køn at gøre. Snarere synes drengenes sociale baggrunde, og til delsraciale erfaringer, at slå igennem som ulige muligheder for at deltage i gymnasieskolens daglige praktiseringer. På den anden side forekommer en fælleshed i drengenes italesatte ambivalens til gymnasieskolen i forhold til, hvad de kan investere i deres skolegang, hvad de finder det nødvendigt at investere, og hvilken mening disse investeringer tilskrives. Den sidste artikel er skrevet i samarbejde med post.doc. Nanna Frische, Institut for Psykologi & Uddannelsesforskning, RUC.

AB - Dette udforskningsarbejde handler om unge mennesker, der netop er påbegyndt en gymnasial uddannelse med særligt henblik på udforskning af, hvad det er for en organisering og skoletænkning de mødes af, og hvordan denne organisering og skoletænkning sætter sig forskelligt i de unge, som særlige måder at tale, handle og resonere på – som særlige måder at udøve elevhed på. Afhandlingen indleveres som 4 artikler, der holdes sammen af en ramme, hvori et poststrukturalistisk teoriapparat ved Kenneth Gergen og Dorte Marie Søndergaard bearbejdes, og til dels forskydes, med henblik på at oparbejde teoretiske forståelser af ‘erfaring’, ‘institution’ og ‘ideologi’. Valerie Walkerdine, Jean Lave, Roland Barthes og Louis Althusser inddrages til dette formål. Materialet består af data produceret i et etnografisk inspireret feltstudie foretaget over 1 ½ år fra 2007-2008 på det nybyggede Ørestad Gymnasium, og består overvejende af forskellige typer observationer og interviews med rektor og udvalgte elever og lærere. Analyserne centrerer sig om 1) Ørestad Gymnasium som bygning, og denne bygnings opkomst med fokus på forvaltning, arkitekter og skolefolks bearbejdning af transnational uddannelsesøkonomisk tænkning, 2) det daglige levede liv i en bygning af glas og beton med særligt fokus på eleverne og deres udvikling af strategier i forhold til deres konstante synlighed i bygningen, 3) tre pigers fortællinger om at være gymnasieelever med særligt henblik på, hvilke kategorier af piger og drenge, hvilke forestillinger om kønnet undervisning og samvær mellem piger og drenge, der er virksomme i disse fortællinger. I artiklen diskuteres det om pigernes forholdemåder skal ses i lyset af et såkaldt feminiseret uddannelsessystem eller som udtryk for nye pigetyper i gymnasiet, og sidst 4) drengene i den danske gymnasieskole aktuelt med særligt henblik på at diskutere forskelle og ligheder i fire drenges fortællinger om at gå i gymnasiet. På den ene side, synes drengenes meget forskelligartedefortællinger at variere i forhold til faktorer, der ikke nødvendigvishar med køn at gøre. Snarere synes drengenes sociale baggrunde, og til delsraciale erfaringer, at slå igennem som ulige muligheder for at deltage i gymnasieskolens daglige praktiseringer. På den anden side forekommer en fælleshed i drengenes italesatte ambivalens til gymnasieskolen i forhold til, hvad de kan investere i deres skolegang, hvad de finder det nødvendigt at investere, og hvilken mening disse investeringer tilskrives. Den sidste artikel er skrevet i samarbejde med post.doc. Nanna Frische, Institut for Psykologi & Uddannelsesforskning, RUC.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - 'Curriculum' til fremtiden?

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 49995333